Livförsäkring är en hållbarhetsinriktad verksamhet med ett klart ansvarstagande. Försäkringen ger extra trygghet där de vanliga skyddsnäten inte alltid räcker. Vårt hållbarhetsarbete omfattar även klimat- och miljöfrågor, något som främst hanteras via inriktningen på vår kapitalförvaltning.
Hållbarhetsarbetet ska bidra till ett tryggt och långsiktigt värdeskapande för våra viktigaste intressenter som är kunder, medarbetare, samarbetspartners och samhället i stort. Livförsäkringen står för ett tydligt socialt ansvarstagande genom att öka de ekonomiska tryggheten i både familjer och företag. Dessutom tar vi ansvar för klimat och miljöfrågor genom att investera hållbart och på ett sätt som både gynnar vår avkastning och de gröna omställningen i samhället.
Styrelsen har det yttersta ansvaret för hållbarhetsarbetet. Hållbarhetspolicyn ger ramverket tillsammans med regler och riktlinjer i kapitalförvaltningen, som är det område där vi kan påverka mest gällande miljösatsningar och socialt ansvarstagande. För att tydliggöra inriktningen på arbetet kopplas insatserna även till fyra av FN:s globala mål. Hållbarhetsaspekterna vi fokuserar på delas in i fem områden:
Målet är att möjligaste mån begränsa verksamhetens negativa miljö̈- och klimatpåverkan, bland annat i utvecklingen av produkter och tjänster samt i vardagsarbetet i stort. Ett aktuellt exempel är den digitala omvandling vi genomgått, där implementeringen av vårt nya försäkringssystem slutfördes 2023. Med det nya systemet minskar post- och pappershanteringen och gör att många manuella arbetsmoment fasas ut. Som en följd används digitala brevlådor allt oftare i kontakten med kunderna, vilket är positivt för miljön. Digitaliseringen ökar också den operationella effektiviteten, minskar personberoendet i hanteringen och gör tjänsterna mer användarvänliga. Dessutom stärks informationssäkerheten.
Hållbarhetsaspekter vägs in i utvärderingen av leverantörer och samarbetspartners. I det vi kallar team Änkan ingår idag många mindre företag som stärker vårt kompetensnätverk. Förutom att bedriva en högkvalitativ verksamhet förväntas de också agera miljömässigt och ansvarsfullt.
Till det ekonomiska ansvaret hör att livförsäkringsaffären är långsiktigt hållbar och skapar trygghet. Vårt ömsesidigt ägda bolag ska samtidigt drivas på ett sätt som ger någonting extra tillbaka till kunder och ägare. Det görs främst i form av den återbäring vi kan erbjuda. Ekonomiskt ansvar innebär också att våra tillgångarna investeras på ett aktsamt sätt som säkrar åtagandena gentemot försäkringstagarna. Många investeringar görs dessutom med sikte på att minska miljöpåverkan och öka social utveckling.
Vi bedriver en verksamhet där människors lika värde är en självklarhet. Lika viktigt är det att ha individens rättigheter och möjligheter i centrum. I relationen med medarbetarna görs detta med inriktning på̊ jämställdhet, mångfald och respekt. Samtidigt ska vi vara en inkluderande arbetsgivare som erbjuder en god arbetsmiljö, marknadsmässiga löner och bra utvecklingsmöjligheter.
Den digitala omvandlingen säkrar att vi fortsatt ligger i framkant, men påverkar även medarbetarna i deras vardag. Färre manuella rutiner förenklar och bidrar till att arbetet blir mer stimulerande. Dessa modernare arbetssätt får på så sätt en positiv betydelse för trivsel och motivation, men underlättar också i rekryteringen av nya medarbetare.
Med digitaliseringen skapas en mer flexibel arbetssituation, där möjligheterna att arbeta på distans blir en självklarhet. Det ökar den personliga friheten och förenklar vardagsplaneringen. En annan fördel är att pendlingsresorna minskar, vilket är bra för miljön.
Genom att öka tryggheten i familjer och företag kopplas vår livförsäkringsverksamhet till ett grundläggande samhällsansvar. Till ansvaret hör också att vi bidrar till en grön omställning i samhället. Det gör vi genom att investera i fonder med inriktning på hållbarhet, exempelvis på utbyggnad av förnybar energi eller på mikrofinansiering av lokala projekt i utvecklingsländer. Fonderna vi investerar i följer krav i internationella konventioner som omfattar mänskliga rättigheter, miljö och arbetsrätt. Via vår samarbetspartner SEB har vi numera tillgång till ett verktyg som gör att vi själva kan göra djupanalyser av olika hållbarhetskriterier i investeringsportföljen. Arbetet med denna portfölj beskrivs mera utförligt i avsnittet om Kapitalförvaltning.
Vår verksamhet är starkt reglerad och står under Finansinspektionens tillsyn. Konsumentansvaret innefattar även kundintegriteten, där vi följer lagar, regler och praxis så kunderna känner sig trygga i att vi hanterar förtroendet vi fått från dem. Till skillnad mot många andra aktörer erbjuder vi långsiktiga försäkringslösningar via en premiemodell som är unik. Genom den kan kunderna få återbäring på sina premieinbetalningar, som i praktiken fungerar som ett sparande. Detta är en typ av konsumentansvar vi är ensamma om och som ger våra försäkringar en tydligt mervärde.
Vårt hållbarhetsarbete kopplas till FN:s globala mål. Fyra målområden har valts ut, där vi som en livförsäkringsaktör har störst möjlighet att påverka.
Vi bidrar till målet genom att erbjuda:
Vi bidrar till målet genom att:
Vi bidrar till målet genom att erbjuda:
Vi bidrar till målet genom att: