Den 22 maj samlades styrelse, anställda och kunder – som även är delägare – för Änke- och Pupillkassans årsstämma i lokalerna på Munkbron. Styrelsens ordförande Jan Ahlström hälsade alla välkomna och vd Niclas Fredrikson presenterade en översikt av det gångna året.
– År 2024 blev ett starkt år för Änkan – och ett ännu bättre år för våra kunder. Vi hade en tillväxt på drygt 11 procent, hög konsolidering och en snittåterbäring på 14 procent. Det är den högsta återbäringen på marknaden, sa Niclas Fredrikson, verkställande direktör.
Änkan har genomfört en omfattande IT-förändring som gör verksamheten ännu bättre rustad för framtiden. Det nya försäkringssystemet, den uppdaterade ekonomihanteringen och förbättrade beräkningsmoduler ger stabila processer. Med den uppdaterade webbplatsen har Änkan blivit mer tillgänglig och säker, och uppfyller kraven på informationssäkerhet.
– Vår digitala utveckling har lett till tydligare kommunikation och enklare möten. Idag kan kunder enkelt boka onlinemöten via vår webbplats. Hittills har vi haft kontakt med 50 till 60 kunder på det sättet. Vi får viktig kunskap och kunderna får snabb och personlig service. Vi vill vara där våra kunder är – både digitalt och i verkliga möten, sa Niclas.
Med initiativ som Frukostklubben bjuder Änkan in till samtal om ämnen som engagerar kunderna. Det skapar nya kontakter, stärker nätverket och bygger de långsiktiga relationer som behövs för att erbjuda och förklara en komplex tjänst.
– Det är glädjande att vi får nya kunder och möts av respekt i branschen. Många känner till oss – det lilla bolaget med stabil ekonomi. Och vi är stolta över att det fortfarande stämmer, även i en orolig omvärld, säger Niclas.
Här kan du ladda ner Änkans årsredovisning för 2024 och läsa om Änkans verksamhet som genomsyras av långsiktighet. Med målet att kunna ge tillbaka till kunderna och göra ett gott avtryck, görs investeringar som är både hållbara och skapar positiv effekt.